فصل يكم – كليات
ماده 1 – هدف :
به استناد مادة 131 قانون كار جمهوري اسلامي ايران ودر اجرای آييننامه انجمنهاي صنفي و كانون هاي مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي کارگران كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز باشد ؛ اين انجمن صنفي تشكيل ميگردد .
ماده2 – نام ، حوزة فعاليت و اقامتگاه قانوني انجمن صنفي :
نام – انجمن صنفي کارگري فروشندگان، مدیران فروش و بازرگانی استان گیلان كه در اين اساسنامه به اختصار «انجمن صنفي » ناميده ميشود .
حوزة فعاليت انجمن صنفي: حوزة جغرافيايي استان گیلان و محل استقرار دفتر مركزي آن دراستان گیلان شهرستان رشت ، چهارراه گلسار، نبش خیابان نواب، جنب پل عابرپیاده ، ساختمان716، طبقه دوم، واحد3 مي باشد.
تبصره-هيأت مديره ميتواند هر زمان كه ايجاب نمايد ، نشاني انجمن صنفي را در محدوده حوزه فعاليت خود تغيير داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضا – از طريقي كه به تصويب مجمع عمومي رسيده باشد – بطور کتبي به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز منعکس نمايد .
ماده 3- وظايف اساسي و عام انجمن صنفي :
1- كوشش درجهت استيفاي حقوق و خواستهاي مشروع و قانوني اعضا از طريق ايجاد زمينههاي مساعد به منظور نيل به اهداف انجمن.
2- برنامه ریزی و پی گیری در ارتقای سطح مهارت افراد
3- تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی های لازم در شناخت و تامین حقوق اعضا .
4- تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات ، نارسایی های اقتصادی ، مهارتی ، افزایش بهره وری و ارایه پیشنهادات به اعضا ، مدیران و مسوولان مربوط .
5- جمع آوري اطلاعات ، بررسي و تحقيق درباره مشكلات، شناخت نيازها و اولويتها.
6- دريافت وروديه، حق عضويت و كمك هاي مالي داوطلبانة اعضا.
7- همكاري در جهت تأسيس، تقويت و گسترش شركتهاي تعاوني و صندوق قرض الحسنه مربوط به وظايف انجمن صنفی و تلاش جهت تامین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.
8- همکاری با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات و اجرای قانون کار.
9- حمايت و دفاع از حقوق و منافع صنفي و حرفهاي اعضا از طريق ارايه پيشنهاد و جلب پشتيباني مراجع و سازمانهاي دولتي و ملي.
10- خريد، فروش و تملك اموال منقول و غيرمنقول انجمن صنفي به نام و به حساب انجمن صنفي مشروط بر آنكه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
11- شركت در مذاكرات حرفه اي با ساير سازمانهاي ذيربط مشمول قانون و انعقاد پيمانهاي دسته جمعي با سازمانهاي كارفرمايي .
12- پيوستن به انجمنهاي صنفي همگن به منظور تشكيل يا عضويت در كانون با رعايت مقررات قانوني.
13- فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
14- همكاري با ساير تشكلهاي صنفي مربوط و انجام ساير وظايف و اختياراتي كه به موجب مقررات قانوني بر عهدة انجمن هاي صنفي قرار داده شده يا خواهد شد.
ماده 4- وظايف اختصاصي انجمن صنفي :
1-ارتقاء جایگاه ملی و فرا ملی استان از نظر قدرت فروش
2-گسترش کمی و کیفی خدمات حرفه ای بازاریابی و فروش در تمامی حوزه ها
3-حفظ و صیانت از منابع انسانی موجود در حوزه بازاریابی و فروش
4-کادر سازی بعنوان یک ضرورت حتمی با انتقال تجربیات و بهره مندی از تجارب علمی و عملی اعضاء در قالبهای مختلف چه همایشها و سمینارها و چه دوره ها و کارگاه ها بعنوان مدرس.
5-انتقال تجربیات به جوانان و دانشجویان علاقمند به حرفه بازاریابی و فروش
6-تربیت نیروهای مورد نیاز بازارهای داخلی و صادراتی
7-تشکیل کمیته های تخصصی در رده ها و رسته های مختلف
8-گرید بندی اعضاء بمنظور تخصصی کردن امور
9-استفاده از تجارب اعضاء بعنوان مشاور بازاریابی و فروش در شرکتها و سازمانها
10-بهره مندی از تجارب اعضاء در کمک به فرایند تحقیقات بازاریابی و فروش
11- معرفی افراد توانمند به بنگاههای اقتصادی
12-آموزش –پژوهش-مشاوره
13-انتشار کتب و نشریات علمی و آموزشی
فصل دوم – انواع و شرايط عضويت، تعليق، سلب عضويت و منابع مالي انجمن صنفي
ماده 5 – انواع و شرايط عضويت :
5-1 انواع عضویت:
5-1-1 عضویت پیوسته:
موسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای تحصیلات دیپلم و فعالیت در یکی از حوزه های بازاریابی و فروش باشند می توانند به عضویت پیوسته درآیند.
5-1-2 عضویت وابسته:
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 3سال به نحوی در یکی از رشته های مرتبط با بازاریابی و فروش شاغل باشند.
5-1-3عضویت افتخاری:
شخصیت های ایرانی که مقام علمی آنان در زمینه بازاریابی و فروش حائز اهمیت خاص باشد و کلیه دانشجویان و دانش آموزان رشته های مرتبط که که بتوانند در پیشبرد اهداف انجمن کمک های موثر و ارزنده ای بنمایند.
5-1-4عضویت حقوقی:
سازمان ها و موسسات فعال در زمینه های علمی و پژوهشی مرتبط با بازاریابی و فروش.
5-2-شرایط عضویت:
كليه كارگران واجد شرايط زير ميتوانند به عضويت اين انجمن صنفي درآيند :
1- تابعيت ايران
2- شاغل در كارگاه، حرفه ، صنعت در حوزه فعاليت انجمن صنفي با ارايه مدارك شناسايي معتبر.
3-داشتن حداقل یک سال سابقه موثر در حوزه های بازاریابی و فروش
4- قبول و تعهد اجراي مقررات اين اساسنامه و تصميمات و مصوبات قانوني اركان انجمن.
5-عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
6-دارا بودن حسن شهرت و صلاحیت اخلاقی و اعتقاد و تعهد به شئون حرفه ای با تشخیص هیات مدیره.
7- پرداخت ورودیه وهمچنين پرداخت حق عضويت به طور مرتب.
تبصره 1- كليه واجدان شرايط ميتوانند آزادانه عضويت انجمن صنفي را بپذيرند و هيچ كس را نميتوان به قبول عضويت در انجمن صنفي مجبور يا از قبول عضويت آن منع نمود.
تبصره 2- شكايت در خصوص عدم پذيرش عضويت متقاضيان به دليل عدم احراز شرايط عضويت توسط هيات مديره و يا تعليق عضويت اعضا توسط بازرس در اولين جلسه مجمع عمومي مطرح مي شود و تصميمات مجمع در اين زمينه قطعي است.
تبصره 3 – در صورتي كه هر يك از اعضا شرايط عضويت انجمن صنفي را از دست دهد ؛ از عضويت در انجمن صنفي مستعفي شناخته مي شود ، ليكن ملزم به انجام تعهدات قبلي است .
ماده 6 – موارد تعليق يا محروميت از عضويت انجمن صنفي :
1- عدم پرداخت به موقع حق عضويت تعيين شده با توجه به ماده 9 اين اساسنامه (با اعلام مسوولان مالي انجمن صنفي).
2- عدم رعايت مفاد اين اساسنامه و توصيهها و تصميمات قانوني هريك از اركان انجمن صنفي ( با اعلام هيأت مديره انجمن).
3- از دست دادن شرايط عضویت مندرج در ماده 5 اين اساسنامه.
4- آرای قطعي صادره از سوي مراجع قضايي كشور.
تبصره – در موارد بندهاي 1 و 2، عضويت شخـص مورد نظـر تا تشكيل مجمع عمومي به حالت تعليق در
می آيد وتا رفـع تعليـق توسط مجمـع عمومي، حق راي نخواهـد داشت.
ماده 7- منابع مالي انجمن صنفي :
الف – وروديه براي هر عضو كه فقط براي يك باردريافت ميگردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومي عادي معين مي گردد.
ب – حق عضويت ماهيانه/ساليانه كه مبلغ آن توسط مجمع عمومي عادي معين مي گردد.
ج – كمكهاي مالي داوطلبانه اعضا در حد توانايي به اختيار كمك دهنده.
تبصره1 – انجمن صنفي داراي حداقل 3 دفتر با عنوانهاي دفتر عضويت و دفتر امورمالي و دفتر صورتجلسات هيات مديره ميباشد.
تبصره2- تعیین میزان ورودیه و حق عضویت سالانه با تصویب مجمع در اختیارات هیات مدیره می باشد.
ماده 8- كليه اعضا بايد باتوجه به ماده7 حق عضويت خود را مرتباً به خزانهدار پرداخت و يا به حساب بانكي كه انجمن صنفي تعيين و اعلام ميكند واريز و رسيد بانكي را به خزانهدار تسليم نمايند.
تبصره 1- دريافت و جمعآوري حق عضويت و ساير منابع مالي بايد به موجب قبضهاي چاپي شمارهدار باشد و به امضاي ریيس هيأت مديره و خزانه دار انجمن صنفي برسد.
تبصره 2- مبالغي كه به عنوان وروديه و حق عضويت دريافت ميشود؛ قابل استرداد نيست.
تبصره 3- هيأت مديره نميتواند منابع مالي انجمن صنفي را خارج از حدود مقرر در اين اساسنامه به مصرف برساند .
ماده 9- چنانچه هريك از اعضا در مدت حداكثر 3 بار از موعد مقرر از پرداخت حق عضويت خودداري نمايد، از طرف خزانهدار به وي اخطار كتبي داده ميشود . چنانچه از تاريخ اخطار، حداكثر ظرف يك ماه بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضويت عقب افتاده ننمايد ، با تصويب هيات مديره، عضويت شخص مذکور در انجمن صنفي، به حالت تعليق در مي آيد . اخراج يا قبول مجدد عضويت آنان با رعایت اساسنامه از اختيارات هیات مدیره ميباشد .
تبصره – تشخيص موجه بودن عذر اعضاي مورد نظر با هيأت مديره خواهد بود .
فصل سوم – اركان انجمن صنفي
ماده 10- اركان انجمن صنفي عبارت است از :
1- مجمع عمومي
2- هيأت مديره
3- بازرس يا بازرسان
الف – مجمع عمومي ، حدود وظايف و اختيارات آن :
ماده 11 – مجمع عمومي كه عاليترين ركن انجمن صنفي است، از اجتماع اعضا به دو صورت عادي و
فوق العاده تشكيل مي گردد.
تبصره 1 – براي تشكيل مجامع عمومي عادي و فوق العاده، هيأت مديره موظف است، نسبت به دعوت اعضاء به وسيله چاپ آگهی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و در کنار آن در صورت نیاز با استفاده از سایر ابزارهای رسانه ای كه در آن، روز، ساعت، مكان تشكيل و دستورجلسه به طور روشن قيد شده باشد، اقدام نمايد. بديهي است، از تاريخ دعوت اعضا تا تشكيل مجمع عمومي و همچنين بين دو مرحله مجمع عمومي ، بايد حداقل 20 روز فاصله باشد و حداكثر اين فاصله نبايد از 45 روز تجاوز نمايد .
تبصره2 – دعوت مجامع عمومي به تصويب هيات مديره خواهد بود و در صورت استنكاف هيات مديره، بازرس يا بازرسان مي توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومي اقدام نمايند . همچنين در صورت خودداري بازرس یا بازرسان ، حداقل يك چهارم اعضا مي توانند مجمع عمومي را دعوت نمايند .
تبصره 3– دعوت كنندگان مجامع عمومي عادي يا فوق العاده ، مكلفند موضوع و تاريخ تشكيل مجمع عمومي را حداقل 20 روز قبل از تشكيل، طي دعوتنامه كتبي به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام نمايند.
تبصره 4 – اخذ راي در جلسات مجامع عمومي علني است مگر در مورد انتخاب هيات مديره ، هيات داوري و بازرسان و ساير مواردي كه مجمع تصويب نمايد ، به طور كتبي و مخفي به عمل خواهد آمد .
تبصره 5 – هر يك از اعضاي مجمع عمومي مي تواند وكالت يكي ديگر از اعضا را بر عهده گيرد.
ماده 12- مجمع عمومي عادي هر سال يك بار با حضور دست كم نصف به علاوه يك اعضا رسميت
مي يابد. چنانچه مجمع عمومي بار اول به نصاب لازم نرسد؛ براي بار دوم به همان ترتيب دعوت و با حضور حداقل يك سوم اعضا رسميت خواهد يافت .
تبصره 1 – مجمع عمومي عادي در مواقع ضروري بنا به تشخيص ودعوت هيأت مديره يا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوق العاده تشكيل مي گردد. اين مجمع نيز داراي همان وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي مي باشد و ترتيب دعوت و تجديد دعوت و نصاب آن نيز، همانند مجمع عمومي عادي خواهد بود .
تبصره 2- تصميمات مجامع عمومي عادي در كليه مراحل، با اكثريت نصف به علاوه يك آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هيأت مديره و بازرسان كه با اكثريت نسبي آراي حاضران نافذ خواهد بود .
ماده 13 – وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي عبارتست از :
1- استماع گزارش هيأت مديره وبازرس يا بازرسان در مورد كارهاي انجام شده و رسيدگي و اتخاذ تصميم در مورد تصويب آن و همچنين اتخاذ تصميم نسبت به پيشنهادهاي مربوط به برنامه هاي سال جاري و آتي انجمن صنفي.
2- استماع ، رسيدگي و اتخاذ تصميم در مورد تصويب يا عدم تصويب گزارش مالي خزانه دار و بودجه آتي انجمن صنفي .
3- دادن رهنمود و تصويب سياست هاي كلي و تعيين خط مشي و برنامه هاي آتي انجمن صنفي .
4- تعيين نحوه اطلاع رساني به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومي وساير موارد .
5- بررسي و تصويب يا رد تقاضاي متقاضيان عضويت در انجمن صنفي كه صلاحيت آنان از سوي هيأت مديره تأييد نشده باشد .
6- رسيدگي نهايي به اعتراض كساني كه طبق مقررات انضباطي اين اساسنامه، از عضويت انجمن صنفي معلق يا سلب عضويت شده اند( موضوع ماده 6 اساسنامه ) .
7- تفويض اختيار به هيأت مديره در مورد انعقاد پيمانهاي دسته جمعي در جهت استيفاي حقوق و
خواست هاي قانوني اعضا .
8- ايجاد كميته ها و همكاري در جهت تأسيس و تقويت شرکتهاي تعاوني وساير مراکز مرتبط.
9- انتخاب و عزل انفرادي و دسته جمعي اعضاي هيأت مديره و بازرسان انجمن صنفی.
10- تعيين ميزان وروديه و حق عضويت اعضا و يا تغيير آن.
11- اتخاذ تصميم در مورد پيوستن به انجمن هاي صنفي ديگر به منظور تشكيل و يا عضويت در كانون انجمنهاي صنفي مربوط و يا خارج شدن از كانون هاي مذكور ( تفويض اختيار به هيات مديره ).
ماده 14 – مجمع عمومي فوق العاده جهت اتخاذ تصميم در موارد موضوع ماده 15،با حضور دست كم نصف بعلاوه يک اعضا تشكيل خواهد شد . چنانچه بار اول اين نصاب حاصل نشود ؛ در مرحلة دوم با حضورحداقل يك سوم اعضا رسميت مي يابد و در هر حال تصميمات آن اعم از مرحله اول يا دوم، با اكثريت دو سوم آرای اعضاي حاضر در جلسه معتبر خواهد بود .
ماده 15- وظايف و اختيارات مجمع عمومي فوق العاده عبارتست از :
1- طرح و تصويب اصلاحات اساسنامه
2- انحلال انجمن صنفي و انتخاب هيأت تصفيه.
تبصره -پيشنهادها در زمينه تغيير يا اصلاح اساسنامه ، بايد به طور مشخص و كتباً حداقل 20 روز قبل از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به اطلاع كليه اعضا و وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي رسانده شود.
ماده 16- پس از به حد نصاب رسيدن تعداد اعضاي حاضر و اعلام رسميت جلسة مجمع عمومي توسط ریيس يا يكي از اعضاي هيات مديره، بلافاصله هيأت ریيسه مجمع مركب ازدست کم يك ریيس، يك نايب ریيس و يك منشي از بين اعضاي حاضر با رأي اكثريت اعضاء انتخاب و ادارة جلسه را بر عهده خواهند گرفت . چنانچه انتخابات هيأت مديره و بازرسان يا يكي از آنها نيز در دستور كار مجمع عمومي باشد؛ دونفر ديگر نيز به عنوان ناظر از بين اعضاي حاضر در جلسه با راي اكثريت اعضا انتخاب مي شوند.
تبصره 1 – اعضای هيأت رئيسه و نظارت بر انتخابات نبايد كانديداي عضويت در هيأت مديره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومي و يا زماني كه تعداد حاضران در مجمع عمومي کمتراز 50 نفر باشد).
تبصره 2- برگزار كنندگان مجامع عمومي عادي يا فوق العاده موظفند فهرست اسامي و مشخصات اعضاي انجمن صنفي را تهيه و پيش از آغاز مجمع عمومي، آن را به امضاي اعضاي حاضر برسانند .
تبصره 3- هيات ریيسه و نظارت بر انتخابات ، مكلفند در پايان راي گيري ، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتيب حائزان اكثريت آرا ، اعضاي اصلي و علي البدل هيأت مديره و بازرسان اصلي و علي البدل را طي صورتجلسه تعيين نمايند .
تبصره 4- هرگاه در مجمع عمومي ، شور و اخذ تصميم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نيابد ، هيات ریيسه مجمع با تصويب اكثريت اعضا مي تواند اعلام تنفس نموده ، تاريخ جلسه بعدي را كه حداكثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معين كند . تمديد جلسه ، نياز به دعوت و انتشار آگهي مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم براي تشكيل جلسه همان نصاب قبلي مي باشد كه در صورت عدم تشكيل ، در مرحله بعدي ، مجمع عمومي طبق روال مندرج در اين اساسنامه برگزار خواهد شد.
ماده 17- چنانچه اعضاي شركت كننده در انتخابات ظرف يك هفته از تاريخ تشكيل مجمع عمومي با ذكر دلايل به چگونگي انجام انتخابات كتباً اعتراض نمايند ، هيأت ریيسه و نظارت بر انتخابات مكلف خواهند بود ، حداكثر ظرف يك هفته از تاريخ رويت اعتراض ، به آن رسيدگي و نتيجه را به نحو مقتضي به اطلاع اعضاي انجمن صنفي خصوصاً اعضاي معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايند .
تبصره- چنانچه اعتراض رسيده وارد باشد ، هيأت رییسه و نظارت ، ابطال مجمع عمومي يا تصميم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتيب مقرر در اساسنامه ،نسبت به دعوت مجمع عمومي و تجديد آن، اقدام خواهد شد .
ب – هيأت مديره و وظايف و اختيارات آن
ماده 18- هيأت مديره داراي5 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل بوده كه از بين كانديداهاي واجد شرايط، با رأي كتبي و مخفي اعضاي حاضر در جلسه مجمع عمومي عادي، براي مدت 3 سال انتخاب مي گردند و تجديد انتخاب آنان براي دوره هاي بعدي در صورت حفظ شرايط لازم ، بلامانع است .
ماده 19- هيأت مديره مكلف است، پس از قطعيت انتخابات ، ظرف يك هفته اولين جلسه خود را تشكيل و از بين خود، يك ریيس، يك نايب ریيس و يك خزانه دار و همچنين از بين اعضاي اصلي هيأت مديره يا خارج از آن يك دبير انتخاب و صاحبان امضاي مجاز اسناد و مدارك مالي و اوراق تعهد آور(رئيس ، خزانه دار و يكي ديگر از اعضاي هيات مديره )را طي صورتجلسه اي به اطلاع اعضا برساند و نسخه اي از صورتجلسه مذكور را به همراه مدارك مورد نياز به منظور انجام تشريفات ثبت ، به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايد .
ماده 20- جلسات عادي هيأت مديره با حضور اكثريت اعضا ( حداقل3 نفر) رسميت مي يابد و تصميمات آن با آرا اكثريت اعضاي حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنين برحسب ضرورت، بنا به دعوت ریيس، نايب ریيس يا 3/1 اعضاي هيأت مديره بطور فوق العاده تشكيل مي گردد .
تبصره 1 – برنامه زماني ومكان برگزاري جلسات و نحوه دعوت از اعضاي هيات مديره در اولين جلسه هيات مديره تعيين خواهد شد.
تبصره 2- خدمات هيأت مديره افتخاري است، مگر اينكه مجمع عمومي در اين مورد ترتيب ديگري اتخاذ و به تصويب برساند .
تبصره 3- غيبت در سه جلسه متوالي يا پنج جلسه متناوب، بدون ارايه عذر موجه بعنوان استعفاي شخصي از سمت هيأت مديره تلقي مي گردد و عضو يا اعضاي علي البدل به ترتيب تقدم آرا جانشين عضو مستعفي خواهند شد. تشخيص موجه يا غيرموجه بودن عذر برعهده هيأت مديره خواهد بود.
تبصره 4- سال مالی انجمن روز اول فروردین ماه هر سال آغاز می شود و روز آخر اسفند ماه همان سال به پایان می رسد.اولین سال مالی انجمن از تاریخ تاسیس تا آخر اسفند همان سال می باشد.
ماده 21- هيأت مديره موظف است حداكثر ظرف يك ماه پس از به ثبت رسيدن مصوبات مجمع عمومي در وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي و دريافت گواهينامه ثبت انجمن ، به نام انجمن و با امضاي مشترك صاحبان امضاي مجاز اسناد و مدارك مالي انجمن ، در بانك يا بانك هاي كشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن را در آن واريز نمايد .
ماده 22 – كليه مكاتبات اداري و اوراق عادي انجمن با امضاء رئيس هيات مديره يا دبير، ممهور به مهر انجمن و كليه اسناد مالي ، اوراق رسمي بهادار و قراردادهاي تعهدآور كه به تصويب هيات مديره رسيده باشند با امضاء مشترك صاحبان امضاي مجاز و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
ماده 23 – در صورت استعفا ، از دست دادن شرايط ، سلب عضويت يا غيبت غير موجه اعضای هیات مدیره در سه جلسه متوالي يا 5 جلسه متناوب ، اعضاي علي البدل با توجه به تقدم آرا جايگزين عضو يا اعضاي مزبور خواهند شد . هيات مديره مكلف است نتيجه را ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسليم نمايد .
تبصره 1- مادامي كه اكثريت اعضاي هيأت مديره، سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تكميلي براي باقي مانده دوره برگزار مي گردد .
تبصره 2- در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن شرايـط يا سلب عضـويت اكثريت اعضاي هيـأت مديره، انتخابات هيأت مديره بايد تجديد گردد. حداکثر ظرف 2 ماه بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار می دهند . يك سوم اعضاي انجمن صنفی موظفند مجمع عمومي را جهت انجام انتخابات دعوت نمايند. به هر حال چنانچه ظرف 6 ماه در اين زمينه اقدامي صورت نگيرد، بازرس یا بازرسان مکلفند انحلال انجمن را به وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي اعلام نمایند.
تبصره 3 – درصورت استعفا يا سلب عضويت هركدام از اعضاي هيات مديره يا بازرسان كه منجر به تجديد انتخابات هيات مديره و بازرسان شود ، فرد مستعفي يا سلب عضويت شده در اولين انتخابات نمي تواند كانديدا شود.
ماده 24 – هيأت مديره موظف است دست كم سه ماه پيش از پايان دوره اعتبار قانوني، درمورد دعوت مجمع عمومي به منظور تجديد انتخاب مسئولان انجمن صنفي اقدامات لازم را بعمل آورد.
تبصره – هيأت مديره پس از پايان دوره ماموريت ، تا تعيين هيأت مديره جديد، مسوول حفظ كليه دارائيها واموال و اسناد و مدارك انجمن صنفي خواهد بود .
ماده 25 – ساير وظايف و اختيارات هيأت مديره :
1- تهيه دفاتر رسمي و قانوني انجمن صنفي(دفاتر مالي – عضويت و صورتجلسات هيات مديره).
2- اجراي دقيق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومي .
3- دعوت مجامع عمومي در موعد مقرر و بررسي و تطبيق شرايط متقاضيان عضويت در انجمن صنفي.
4- بررسي بودجه و گزارش مالي خزانه دار و پيشنهاد آن به مجمع عمومي .
5- تشكيل مرتب و به موقع جلسات هيأت مديره به منظور رسيدگي به امور جاري انجمن صنفي.
6- تعيين محل اقامتگاه قانوني و دفتر مركزي انجمن صنفي.
7- انتخاب ومعرفي نماينده به مراجع ذي صلاح براي موارد خاص و معين.
8- بررسي وضع مالي انجمن صنفي و اتخاذ تصميم نسبت به هزينه هاي جاري و ضروري آن .
9- همكاري درجهت تاسيس و تقويت شركتهاي تعاوني و ايجاد امكانات رفاهي براي اعضا .
10- وكالت و نمايندگي انجمن صنفي در مراجع قانوني، حقوقي ، قضائي ، دستگاه هاي دولتي و ملي درحدود مقررات اين اساسنامه .
11- اتخاذ تصميم در مورد پيمانهاي دسته جمعي و بررسي وتصويب آیين نامه هاي داخلي .
12- تهيه گزارش عملكرد هيأت مديره و ارايه آن به مجمع عمومي .
13- تعيين و اعزام نمايندگاني جهت شركت در جلسات مراجع حل اختلاف و كميته هاي مختلف نظير حفاظت فني و بهداشت كار و نظاير آن با رعايت مقررات قانوني.
14- تشكيل كميته هاي مختلف (در صورت لزوم ) از قبيل آموزش،پژوهش ،مشاوره ، حل اختلاف ، كميته عضويت، كميته تداركات و پشتيباني ،كميته امور حقوقي، كميته رفاهي و ساير كميته ها .
15- تصويب عضويت در سایر انجمن ها و کانون های مرتبط براساس بند 11 ماده 13 .
ماده 26 – وظايف ریيس هيأت مديره :
1- مراقبت در حسن جريان امور انجمن صنفي و دعوت از اعضاي هيأت مديره به تشكيل مرتب جلسه .
2- اداره جلسات هيأت مديره وتنظيم صورتجلسه ها با همكاري منشي جلسه .
3- ابلاغ تصميمات و مصوبات مجامع عمومي وهيأت مديره به دبير وساير مسئولان انجمن صنفي ، جهت اجرا و پي گيري آن.
4- امضاي كليه قراردادها و احكام استخدامي كارشناسان، مشاوران، دبير و ساير مسوولان انجمن صنفي كه با تصويب هيأت مديره استخدام يابه كار گمارده خواهند شد.
5- امضاي كليه چك ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه دار وممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفي .
6- امضاي كارت هاي عضويت اعضا باتفاق خزانه دار انجمن.
7- انجام ساير اموري كه به موجب اساسنامه بر عهده ریيس قرار دارد.
تبصره1- قسمتي از وظايف ریيس هيات مديره كه مربوط به امور اداري مي باشد، قابل واگذاري به دبير انجمن خواهد بود.
تبصره 2 – در غیاب رییس هیئت مدیره ، نایب رییس انجام وظایف بند های 1 و 2 و3 را بعهده خواهد داشت.
ماده 27 – هيات مديره نسبت به استخدام دبير از بين اعضاي اصلي هيات مديره يا خارج از آن اقدام مي نمايد. با پايان اعتبار هيات مديره ، رابطه استخدامي دبير با كانون نيز ملغي مي شود.
تبصره- دبيرخانه انجمن صنفي تحت مسووليت مستقيم دبيرانجمن و زير نظر هيأت مديره به منظور اداره تشكيلات اجرايي و اجراي مصوبات هيأت مديره در مركز اصلي انجمن صنفي داير و مي تواند داراي كاركناني باشد كه بنا به پيشنهاد ریيس هيأت مديره يا دبير و تصويب هيأت مديره ، به كار گمارده مي شوند .
ماده 28 – وظايف و اختیارات دبير :
دبير در صورت تفويض از طرف هيات مديره، داراي وظايف به شرح ذيل خواهد بود:
1- حفظ و نگهداري كليه اسناد و مدارك و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفي .
2- انجام مكاتبات اداري و جاري انجمن صنفي .
3- امضاي اسناد و مدارك مالي و اوراق تعهد آور به همراه خزانه دار .
4- تهيه و صدور و ابلاغ دعوتنامه ها و امضاي كارت هاي عضويت اعضا باتفاق خزانه دار انجمن صنفي.
5- تهيه دفاتر « عضويت » و « امور مالي » با نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين دفاتر انديكاتور و ثبت و صدور نامه ها .
6- تهيه و تنظيم نشريات مربوط به انجمن صنفي در حدود مقررات قانوني.
7- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه ها و شيوه نامه هاي دولتي و ساير مقررات قانوني براي آگاهي و استفاده مسوولان و اعضاي انجمن صنفي.
8- مهيا ساختن مكان تشكيل جلسات مجامع عمومي ، هيأت مديره و بازرسان.
9- ابلاغ مصوبات و تصميمات اركان انجمن صنفي و احكام و نامه هاي واصله از مراجع قانوني و
دستگاه هاي اداري به مسوولان مربوط.
10- انجام ساير اموري كه به نحوي از انحاء با وظايف دبيرخانه ارتباط دارد.
تبصره- كاركنان دبيرخانه در برابر دبير و دبير نيز در برابر هيأت مديره مسوول هستند .
ماده 29- وظايف واختيارات خزانه دار :
خزانه دار مسوول امور مالي انجمن صنفي بوده وداراي وظايف واختياراتي به شرح ذيل است :
1- امضاي كليه چك ها و اسناد و اوراق تعهد آور به اتفاق ریيس هيأت مديره يا يكي ديگر از صاحبان امضاي مجاز اسناد مالي و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفي.
2- اداره امور مالي انجمن صنفي، تهيه و تنظيم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالي و رسيدگي و حفظ
حساب هاي انجمن صنفي .
3- رسيدگي به صحت اسناد و مدارك تنظيم شده در مورد كليه دريافتها و پرداختها و تاييد و امضاي صورت حسابهاي مربوط .
4- امضا و صدور كارت عضويت اعضا و به اتفاق ریيس هيأت مديره يا دبير .
5- نظارت برخريد، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالي ومسووليت درحفظ اموال منقول ، غير منقول ، وجوه ، اسناد ، مدارك مالي وصحت معاملات انجمن صنفي .
6- ثبت كليه دريافتي ها وهزينه هاي انجمن صنفي در دفاتر رسمي انجمن صنفي.
7- پيش بيني بودجه و هزينه هاي يك ساله انجمن صنفي و تسليم آن به هيأت مديره جهت ارايه به مجمع عمومي.
تبصره 1- خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشكيل مجمع عمومي سالانه، گزارش مالي انجمن صنفي را جهت ارايه به مجمع عمومي تنظيم و پس از امضاي خود و ریيس هيأت مديره ، رونوشت آن را در اختيار بازرسان قرار دهد.
تبصره 2- خزانه دار موظف است درهر مورد بنا به تقاضاي بازرسان ،كليه دفاتر واسناد مالي انجمن صنفي را براي رسيدگي در محل انجمن صنفي در ازاي رسيد و براي مدت معين ، در اختيار آنان قرار دهد.
ج – بازرس يا بازرسان حدود وظايف واختيارات آنان
ماده30- بازرسان انجمن صنفي ، متشكل از 1 نفر بازرس اصلي 1 نفر بازرس علي البدل كه با راي مستقيم و مخفي اعضا از بين كانديداهاي واجد شرايط عضو انجمن صنفي براي مدت 3 سال انتخاب
مي شوند و تجديد انتخاب آنان براي دوره هاي بعدي مشروط به حفظ شرايط لازم بلامانع است.
تبصره- در صورت استعفا ، فوت ، از دست دادن شرايط انتخاب يا سلب عضويت آنها بازرس يا بازرسان
علي البدل براي بقيه دوره جانشين و عهده دار وظايف آنان خواهند بود.
ماده 31- وظايف و اختيارات بازرسان :
1- نظارت بر كليه اقدامات هيأت مديره و دبير در حدود مقررات اين اساسنامه و همچنين مراقبت در كليه امور مربوط به دعوت مجامع عمومي عادي و فوق العاده.
2- رسيدگي و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالي و هزينه هاي انجمن صنفي و مراقبت درحسن جريان امور مالي و اداري انجمن صنفي.
3- پي گيري و رسيدگي به شكايات اعضا و در صورت لزوم تهيه گزارش و ارايه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين ارايه رونوشت گزارش به هيأت مديره يا مجمع عمومي(حسب مورد).
4- رسيدگي واظهار نظر درمورد گزارش مالي جهت ارايه به مجمع عمومي .
5- اقدام به دعوت و تشكيل مجمع عمومي در صورت لزوم ، با توجه به اختيارات مندرج در اين اساسنامه .
6- شرکت در جلسات هيأت مديره(درصورت لزوم)، بدون داشتن حق راي .
تبصره : بازرس/بازرسان بايد پيش از تاريخ تشكيل مجمع عمومي سالانه، گزارش مالي وكليه محاسبات انجمن را رسيدگي ونظر مثبت يا منفي خود را به دبيرخانه كانون تسليم دارند. همچنين بازرس/بازرسان ملزم هستند خلاصه اقدامات خود را مكتوب نموده تا در مواقع نياز به مجمع عمومي(گزارش سالانه) ، يا وزارت تعاون ، کارو رفاه اجتماعي ارايه نمايند .
فصل چهارم – ساير مقررات
ماده32- كانديداهاي عضويت در هيأت مديره و بازرسان بايد داراي شرايط زير باشند:
1- تابعيت جمهوري اسلامي ايران.
2- التزام عملي به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.
3- عدم وابستگي به احزاب و گروه هاي سياسي غيرقانوني.
4- نداشتن محکومیت قطعی كيفري موثر.
5- عدم اشتهار به فساد اخلاق.
6- عدم اعتياد به مواد مخدر.
7- داشتن حداقل مدرک دیپلم.
8-داشتن حداقل 2سال فعالیت در حرفه.
9-متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
ماده 33- در اجراي ماده18آیين نامه انجمن هاي صنفي وکانونهاي مربوط ، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل … درصد حق عضويت دريافتي از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره كل سازمانهاي كارگري و كارفرمايي واريز خواهد شد .
ماده 34 – در صورت بروز اختلاف بين اعضاي هيات مديره با يكديگر يا هيات مديره با بازرسان و يا اعضاي انجمن صنفي با هريك از اعضاي هيات مديره يا بازرسان ، حل آن مي تواند در وهله اول از طريق هيات داوري صورت گيرد . به اين منظور در صورت درخواست هريك از طرفين اختلاف ، مجمع عمومي فوق العاده با رعايت مقررات مربوط تشكيل و از بين خود 3 يا 5 نفر را جهت حل اختلاف انتخاب مي نمايد. در صورت عدم پذيرش راي هيات داوري از سوي طرفين اختلاف ، مطابق مواد اين اساسنامه و مقررات مربوط اقدام مي شود . هيات داوري پس از صدور راي خود ، منحل مي گردد .
ماده 35- مسوولان انجمن صنفي، مكلفند هر نوع مدارك ، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي را جهت بررسي در محل انجمن صنفي يا خارج از آن ، در اختيار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند .
ماده 36- انجمن صنفي در موارد زير منحل مي گردد :
1- در صورت تصويب مجمع عمومي فوق العاده.
2- گذشت شش ماه از تاريخ پايان اعتبار هيأت مديره وعدم تجديد انتخابات آن.
3- در صورت صدور رأي قطعي از طرف مراجع قضايي كشور.
تبصره1- انحلال انجمن صنفي، موجب تضييع حق يا اسقاط تكليف دو طرف قرار داد منعقده قبلي نخواهد بود.
تبصره 2- چنانچه انجمن صنفي بنا به تصويب مجمع عمومي فوق العاده منحل گردد، مجمع مذكور مكلف است در همان جلسه از بين اعضاي حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 يا 5 نفر به عنوان اعضاي هيأت تصفيه اقدام و نتيجه را ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه، به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمايد .
تبصره 3- چنانچه انجمن صنفي به لحاظ عدم تجديد انتخابات هيات مديره در مهلت مقرر قانوني يا براساس راي مراجع قضايي منحل گردد و تشكيل مجمع عمومي فوق العاده امكانپذير نباشد حداكثر ظرف دو هفته بازرسان و رييس هيات مدیره با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اين وظيفه را عهده دارخواهند شد. درصورت عدم وجود، حداكثر ظرف دو هفته بايد هيأت تصفيه اي مركب از 3 يا 5 نفر از اعضاي با سواد و با سابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تشكيل گردد .
ماده 37 – چنانچه حداكثر تا پايان دوره اعتبار هيات مديره ، نسبت به تشكيل مجمع عمومي و تجديد انتخابات هيات مديره اقدام نشده باشد ، بازرس یا بازرسان نسبت به تشكيل مجمع عمومي و انجام انتخابات به اعضا اخطار مي دهند . پس از اخطار بازرس یا بازرسان، يك سوم اعضاي انجمن صنفي حداكثر تا شش ماه فرصت دارند نسبت به تشكيل مجمع عمومي و تجديد انتخابات اقدام نمايند و چنانچه در اين مدت ( حداكثر 6 ماه پس از پايان دوره اعتبار هيات مديره ) تجديد انتخابات صورت نگرفته باشد ، بازرس یا بازرسان مكلف هستند انحلال انجمن صنفي را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و در صورت دارا بودن عضويت كانون ، به كانون ذي ربط اعلام نمايند .
ماده 38- هيأت تصفيه مكلف است حداكثر ظرف شش ماه با هماهنگي و راهنمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به كليه حسابهاي انجمن صنفي رسيدگي نموده، فهرست كاملي از كليه دارایي هاي انجمن صنفي اعم از وجوه نقدي و اموال منقول و غير منقول و همچنين صورتي از بدهي هاي انجمن صنفي را تهيه نموده، دارایي انجمن صنفي را پس از تسويه كليه حسابهاي بدهكاران و بستانكاران و تأديه بدهي ها، ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه اي مابقي در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در اختيار مجمع عمومی فوق العاده در زمان انحلال قرار دهند.
ماده 39- هر گونه ابهامي در اجراي مقررات اين اساسنامه ، تابع نظر وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي مي باشد .
ماده 40 – هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه ، پس از موافقت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قابل اجراست.
ماده 41- مهلت هاي مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهاي تعطيل خواهد بود .
اين اساسنامه در… فصل و ….. ماده و ……. تبصره در تاريخ …………………………………………. با اكثريت آرا به تصويب مجمع عمومي موسس/ فوق العاده مورخ ………………………………….. انجمن صنفي کارگری ………………………………………………………………………………………… رسيد .
رديف سمت نام و نام خانوادگي محل امضا
1 ریيس مجمع
2 نايب ریيس مجمع
3 منشي مجمع
4 ناظر اول
5 ناظر دوم